SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 18 Januari 2011

4 RATUS RIBU LEBIH GEN Y & X SAKIT JIWA?

Apa sudah jadi?
Laporan yang diumumkan oleh pihak kementerian Kesihatan ini amat memilukan hati nurani pihak kami yang agak sudah berusia ini.
Kenapa generasi muda dewasa ini begitu ramai jumlahnya yang mengidap penyakit jiwa?
Apakah puncanya?
Apakah disebabkan "Kejutan Budaya" hasil pembangunan negara?
Atau kerana mengejar sesuatu yang kenampakannya antara nyata dan tidak.
Saya bagi satu contoh jelas disini yang kurang nyata itu...
Yakni "mimpi mahukan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri"...tapi hampa.
Atau mengujudkan sebuah pemerintahan yang menggunakan "sistem Khalifah"
yang kononnya islamik itu - tapi kehilangan punca lalu sakit jiwa.
Atau bolehjadi kerana ramai gen Y dan X kini terlibat dengan penyalahgunaan dadah yang mana ini boleh merencatkan otak dan saluran darah setiap penyalahguna.

Ada juga pandangan yang berdasarkan pengalaman bilamana penyakit jiwa ini juga berpunca dar menyalahtafsiraan dan penggunaan ayat-ayat suci quran kearah tujuan yang bersalahan disisi agama. Yang ini ada juga keberkemungkinannya bila mana sejak kebelakangan ini ramai gila generasi muda seweanngnya meyalahtafsir ayat suci demi kepentingan politik sempit mereka. Kata kawan saya yang spt ini biasanya terdiri daripada ahli dan penyokong serta pemimpin PAS. Allahualam.



Saya juga kerap melayari dunia maya samada dalam blog spt ini maupun dalam facebook atau twitter. Dan saya mendapati sebilangan ramai penggemar fb dan twitter mungkin terangkum dalam generasi yang mengidap penyakit tersebut. Rata-ratanya generasi dari golongan muda melayu. Ini lebih jelas kelihatan bilamana penulisan mereka sangat bertentangan dengan nilai budaya seorang melayu apatak lagi seorang yang menganut agama islam. Mereka menulis dengan ayat yang tidak ada sopan santun, tata susila dan adat kesopan timor. Penulisan mereka menggambarkan sikap kurang ajar dan biadab serta lari dari agenda perjuangan yang menjadi matlamat mereka.

Tiada ulasan: