SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 18 Januari 2011

NIK AZIZ anjurkan DAILOG antara agama.

Dengarnya..antara agenda dlm dailog tersebut ialah berbincang tentang masalah sosial seperti Zina, Arak dan sebagainya. Saya suka memulakan bicara ini dengan bertanya APA GUNA DIADAKAN DAILOG pada perkara yang hukumnya adalah mubram. Umpamanya Arak itu sangatbpasti hukumnya adalah haram bagi umat islam meminum atau menjualnya atau bersubahat dalam menyebarkannya. Kenapa mesti dailog?

Saya lantas juga tidak berhasrat untuk menentang jika majlis tersebut tetap juga diadakan oleh PAS dan rakan dalam PRnya. Namun bagaimana jika dalam majlis tersebut nanti satu persetujuan dicapai untuk tetap meneruskan penjualan arak dan umat islam masih diberi, kebenaran sebagai pekerja dalam presmis menjual arak? Bagaimana?...PAS tentunya dalam majlis dailog itu, bukan hanya menimbulkan soal pekerja islam yang makan gaji dekat premis penjualan arak, malah kilang atau kedai itu sendiri yang sepatutnya tidak dibenarnya berselerak dalam negara. Apakah PAS mempunyai keyakinan akan berhasil dan keputusan akan meyebelahi mereka dalam majlis dailog tersebut.

Terus terang saya katakan saya meraguinya. PAS tidak memiliki keupayaan untuk mematahkan samangat kuat kepimpinan DAP yang nampaknya sangat kelaparan undi kaum cina dan bukan islam dalam negara ini. Sesekali mereka juga tidak semudah 2 x 5 untuk mengaku kalah.

Maka ini juga membawa erti PAS ketengahkan perkara yang selama ini mereka jangka sangat mudah diperjuangkan. huhuhu...Saya dah kata dah...PAS hanya meneruskan perjuangan UMNO yang sekian lama sudah.......... Bahkan sejak baru merdeka dulu. Kepimpinan PAS tidak tahu akan kemaslahatan poltitik negara dalam masyakarat majmuk ini. Janganlah diumpamakan Malaysia serupa spt Kelantan dari segi komposisi penduduknya. Di Kelantan 95% rakyatnya adalah penganut islam, manakala dalam negara ini kita lebih sedikit dari 50 % sahaja. Ertinya bukan islam juga mempunyai suara sebenar bom atom.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

DIA NAK DAILOG APE? PECAYA LAA NANTI AKAN ADE YG X PUAS HATI. BILE X PUAS HATI AKAN ADA PULAK YG MERENDAH2 ATAU CUBA MEYAMARATAKAN ISLAM DAN AGAMA LAIN. SEDANGKAN PADERI YG BERMATI2AN NAK PERTAHAN AGAMA KALIMAH ALLAH BLH DI GUNAKAN DALAM AGAMA NASRANI, WALLY SLIPOR PUN X MAMPU NAK HALANG..HARKK PTUIHHH!