SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 23 Disember 2008

ISLAM MEMBENARKAN LELAKI KAHWIN EMPAT ISTERI SERENTAK. KENAPA WANITA ISLAM MEMBANTAH?

pERSOALAN DALAM TAJUK DIATAS TELAH LAMA BERMAIN DIBENAKKU. dEMI aLLAH, BUKAN KERANA AKU MAHU KAHWIN LEBIH DARI SATU. tETAPI AKU TERTANYA-TANYA KENAPAKAH WANITA ISLAM RAMAI YANG MEMBANTAH. Ada mahzab lainkah yang menghalang? Bukankah membantah itu tandanya tidak bersetuju dengan apa yang Al Quran firmankan?. Kadang aku terlihat dalam drama dimana Isteri Tua berusaha untuk membantu suaminya mencari lagi isteri. Macam dusta drama tu ku tengok. Sebab dalam realiti jenis manusia wanita begitu spt telah terhapus diatas muka bumi ini. Mungkin wanita kini lebih merelakan suaminya bermain wanita lain secara haram diluar rumah kot?
Lelaki nalurinya begitu. Allah pun tahu. Allahlah yang mengujudkan lelaki dan wanita. IA tentu tahu sebabnya kenapa lelaki dibenarkan kahwin lebih satu. Hingga empat pula tu. Tak terfikirkan anda? Kenapa nak disekat-sekat. Keranan cemburu? Tak takut hukum?
Lelaki pasti tahu masa bila ianya berkemampuan.
Lelaki tahu samada ia masih UHMMM ataupun tidak.
Kerana keperluan isteri lahir dan bahthin mestilah terpenuhi terlebih dahlu.
Itu lelaki semua sudah tahu.
Yang lelaki kurang mengetahui kenapa ia disekat untuk kahwin lebih drp satu?

3 ulasan:

INTAN RH berkata...

Salam. Semuanya kerana soalnya hati. Itu saja.

azlishukri berkata...

maslahnya hanya satu..mereka tak faham dan tak mahu baca banyak kitab..sebab tu asyik nak ikut hati dan emosi sahaja.

BELIAKU berkata...

Assalamualaikum
Dalam hal ini, perlu kefahaman daripada dua-dua pihak. Dulu-dulu tidak adapun kursus-kursus yang lengkap seperti sekarang, tetapi suami isteri boleh bertahan sampai ke anak cucu, walaupun isteri-isteri berkongsi suami. Zaman sekarang banyak kursus diadakan, tapi baru beranak seorang suami sudah ada orang lain, dan isteri tidak akan dapat menerima. Saya mewakili belia perlu menuntut petua dari orang lama, untuk memudahkan yang halal dan merumitkan yang haram.