SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 28 April 2009

Konsep 1MALAYSIA tetap merupakan kesinambungan Perjuangan BN sejak Tengku Abdul Rahman Lagi.

Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak membawa kita mengimbau kembali corak dan lontaran perjuangan Tengku Abdul Rahman, ketika beliau bergelar Perdana Menteri suatu ketika dulu, dan mengaitkan lontaran perjuangan Yang Mulia Tengku dengan ONE MALAYSIA yang beliau sarankan, jelas kepada kita bahawa konsep one Malaysia yang beliau sarankan ini tidak berbeda dengan apa yang telah menjadi guide line perjuangan pemimpin negara dimasa lalu, termasuk Yang Mulia Tengku, Tun Abdul Razak, Datuk Hussein Onn, Tun Mahathir dan Tun Abdullah sendiri.

Cuma mungkin gaya atau style Datuk Seri Najib ada sedikit berlainan daripada kelima-lima bekas Perdana Menteri tersebut. Akhirnya yang mustahak sekali, semua keenam-enam mereka masih mengukir langkah perjuangan dan kepimpinan berlandaskan apa yang termaktub kuat didalam perlembagaan negara. Ramai kita tertanya-tanya apakah one Malaysia bermakna Malaysian Malaysia seperti yang diperjuangkan DAP. Dan kini nampak dengan jelas kedua konsep tersyebut sangat jauh bedanya. Konsep ONE MALAYSIA yang dilontarkan atau disarankan oleh Datuk Seri Najib tidak langsung mengenepikan DEP, Perkara 153, Perkara 3, Perkara 152 dan semua perkara didalam perlembagaan yang melindungi hak keistimewaan bumiputera. Pengertian keadilan pada Datuk Seri Najib bukanlah membahagi-samakan angka dua itu kepada satu setiap seorang. Tetapi pada beliau keadilan itu ialah memberikan sesuatu itu kepada yang berhak.

Dalam islam, seorang suami yang beristeri dua, memberikan kereta proton wira sebuah kepada setiap isteri tidak bermakna menyempurnakan keadilan. Keadilan bermakna memenuhi kehendak dan pemintaan setiap isteri. Jika isteri pertama mahu kereta proton wira dan isteri kedua berpuas hati dan ikhlas dengan hanya kereta Kancil, maka itu sudah termasuk dalam konsep keadilan didalam islam. Jika isteri kedua tadi meminta kereta Merz, sedang suami tidak berkemampuan untuk memenuhi kehendaknya, maka dalam hal ini si isteri yang bertindak keterlaluan, dan tidak berlaku adil kepada si suami.

Kementerian Penerangan dengan ini disarankan dengan serta merta mengwar-warkan konsep 1Malaysia yang disarankan oleh Perdana Menteri tersayang ini. Jangan biarkan saranan ini tinggal sekadar saranan dan hanya PM sahaja yang terlaung sana dan sini memberikan kefahaman dan pemahaman kepada seluruh rakyat jelata. Kementerian Penerangan sesuai dengan matlamat dan peranannya tertubuh, mesti secara segera mengambil inisiatif memberikan penjelasan dan pemahaman kepada masyarakat massa agar konsep 1 Malaysia ini tidak basi dan tidak laku lagi dimasa mendekat ini.

Kepada MCA, MIC, UMNO, GERAKAN, PBS dan seluruh Parti Komponen BN, seharusnya anda bertindak dengan aktif menjalankan gerakan bagi memberikan kefahaman kepada seluruh ahli BN mengenai konsep 1 Malaysia ini. Bukan masanya untuk kita bersenang lenang dan selesa serta berebvut harta dan kuasa serta wanita. Sekarang ini dan menuju prk ke 13, kesungguhan dan keikhlasan dalam perjuangan parti kita akan menentukan hidup mati didalam prk ke 13 kelak. Jika anda masih sibuk dengan "perangai lama", maka tunggulah padah yang bakal menimpa dalam prk ke 13 kelak. Takkan kita nak "boikot" pilihanraya umum!!!!!

Tiada ulasan: