SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Rabu, 20 Mei 2009

HINDRAF? berbedakah dengan LTTE?

1. Dari segi keahlian ianya dari satu keturunan kaum yang lebih kurang saje.
2. Dari segi wilayah, nampaknya sama-sama berjuang disebuah wilayah yang berada diluar negara India.
3. Dari sudut tindakan, sama-sama ekstrim dan dalam bahasa melayu "melakukan perbuatan atau tindakan yang keras, biadab dan kurang ajar".
4. Kedua-dua pertubuhan menunjukkan sikap "anti-establishment".
5. SEDIKIT PERBEDAAN dimana pemimpin LTTE telah mati kesemuanya dalam perjuangan jahat mereka, manakala pemimpin HINDRAF masih segar bugar dan masih jelas meneruskan perjuangan mereka, terutamanya Utaya.....

Apakah mungkin HINDRAF menyokong kerajaan BN?. Walau selepas ditahan dibawah ISA? Walau selepas kerajaan BN tunjuk baik dan mesra kepada masyarakat dari kaum India di Malaysia ini? Walau selepas memberikan tambahan kerusi DUN dan Parlimen kepada kaum India? Walau sekalipun dilantik seorang Sultan dari suku kaum tersebut? Jawapannya pada hemat saya ialah TIDAK. Alasan saya kerana pertubuhan ini adalah sebuah pertubuhan yang membenci kaum asal negara ini. Kepada ahli pertubuhan ini, MIC merupakan sebuah parti India dalam Sejarah. Saya sangat terhina bila mana terbaca objektif perjuangan HINDRAF yang mana salah satunya mengatakan AHLI-AHLI HINDRAF MESTILAH BERUSAHA MEMIKAT PEREMPUAN MELAYU DAN BERUSAHA BERZINA DENGAN MEREKA AGAR MELAHIRKAN ANAK HARAM DARI KETURUNAN INDIA. Ini sangat menjijikkan dan menggambarkan sifat kebencian kepada bangsa asal negara ini. Kenapa????

Apakah KDN mesti berdiam diri? Apakah kita bangsa melayu berdiam diri? Sabar memanjang kepada perkara seperti ini adalah sabar yang bebal dan bodoh. Mereka yang menyokong Pakatan Pembangkang, seolah menyokong perjuangan HINDRAF juga. Hapuskan HINDRAF dari muka bumi Malaysia ini. Ia adalah sebuah pertubuhan yang HARAM!!!!.

4 ulasan:

Tok Pambu berkata...

Saya sangat terhina bila mana terbaca objektif perjuangan HINDRAF yang mana salah satunya mengatakan AHLI-AHLI HINDRAF MESTILAH BERUSAHA MEMIKAT PEREMPUAN MELAYU DAN BERUSAHA BERZINA DENGAN MEREKA AGAR MELAHIRKAN ANAK HARAM DARI KETURUNAN INDIA. Ini sangat menjijikkan dan menggambarkan sifat kebencian kepada bangsa asal negara ini. Kenapa????Setelah membaca posting anda yang sangat hebat ini, saya cuma tertarik dengan satu perenggan di atas.

Sedikit sebanyak ada juga kebenaran nya. Memang ramai gadis melayu tertarik dengan pemuda kaum india. Sehinggakan ada yang sudah sanggup tukar kepada agama Hindu.

Mengapa anda perlu gusar tentang perkara ini?

bungaraya berkata...

Nalapambu,
sekali-kali saya tidak menghalang usaha kearah perkahwinan campur antara kaum dinegara ini. Usaha seperti ini sangat berjaya di Sabah dan Sarawak dimana masalah kaum seperti di Semananjung kurang sehingga kadang-kadang hingga ketahap paling minima. Bagaimanapun biarlah ia berjalan dalam suasana tanpa prejudis seperti perjuangan Hindraf. Masalah percintaan dan perkahwinan perlainan kaum ini sangat baik dan boleh mengujudkan keturunan baru yang bijak dan bergeliga otaknya. Suatu masa hadapan juga ia boleh melahirkan masyarakat Malaysia yang sangat berbeda dengan masyarakat lain dalam dunia ini.

M.Perry berkata...

Saudara chilliriver,

HINDRAF dan LTTE adalah dua pertubuhan yang berbeza matlamatnya. HINDRAF diharamkan di Malaysia kerana tuntutan mereka tidak wajar,logic malah bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia HINDRAF wajar diharamkan.

Tetapi, matlamat perjuangan LTTE adalah untuk menuntut keadilan bagi kaum Tamil di Sri Lanka. Kaum Tamil adalah orang asal (native) di Sri Lanka. Tetapi dianak tirikan oleh penjajah British kerana British sangat marah ke kaum Tamil kerana kaum Tamil menentang British di India sabelum India merdeka.

Apabila Sri Lanka mencapai kemerdekaan dalam tahun 1948, British menyerah pentadbiran kepada kaum Singhalese yang memerintah Sri Lanka hingga sekarang.

Kaum Tamil dipinggirkan dalam bukan sahaja dalam arus perdana pembangunan malah dalam politik dan opentadbiran kerajaan.

Dengan itu,kaum Tamil membangit menuntut keadilan dengan cara kekerasan kerana cara keamanan tidak menjadi pilihan kerajaan Sri Lanka.

Jelas bahawa HINDRAF dan LTTE adalah dua pertubuhan yang berbeza-beza.

Sehubungan dengan dakwaan bahawa HINDRAF suruh memikat perempuan Melayu, saya kurang pasti malah tidak logik kerana perjuangan HINDRAF kononnya berlandaskan agama Hindu. Agama HINDU suruh pengikut berbaik-baik dengan penganut agama lain,malah menganggap penganut agama lain sebagai saudara.

Justeru saudara harus periksa dan kalau boleh elakkan perbincangan yang boleh mencetuskan perasaan tidak muhibbah anatara kaum. Saya amat sedar bahawa orang Sabah dan Sarawak baik orangnya dan tidak suka bincang hal-hal yang boleh mengguris hati orang lain? perkaumaman.

hilbert berkata...

Salam sejahtera.,

Saya sangat tertarik dengan penjelasan yang dikemukakan didalam komen oleh saudara M.Perry. Bagi saya komen M.Perry agak jelas tentang matlamat perjuangan sebenar antara LTTE di Sri Lanka dengan HINDRAF di Malaysia.

Sebenarnya sayapun ada membuat artikel yang hampir sama dengan tajuk tulisan ini iaitu ingin mencari jawapan sebenar kepada persoalan mengenai apa tujuan HINDRAF memberontak terhadap kerajaa dan apa yang mereka mau?

Dengan membaca komen yang diberikan oleh saudara M.Perry saya sudah mendapat serba sedikit gambaran bahawa memang ada perbezaan yang ketara didalam tuntutan diantara LTTE dengan HINDRAF.

Kalau di Malaysia kita telah sedia maklum bahawa HINDRAF adalah satu pertubuhan yang tidak berdaftar dan sudah tentu ianya adalah sebuah pertubuhan haram. HINDRAF juga kita sudah jelas dengan tindakkan mereka yang memang bertentangan dengan peraturan serta undang-undang negara.

Tetapi LTTE jika mengikut apa yang telah diterang oleh saudara M.Perry ingin menuntut hak yang sepatutnya iaitu sebuah negara Tamil yang merdeka bagi bangsa mereka.

HINDRAF pula sekadar ingin menuntut perkara yang tidak sewajarnya iaitu perkara yang bukan-bukan dari kerajaan. Tapi yang malangnya HINDRAF ini tidak pernah mengiktiraf sesuatu perkara telah mereka nikmati sesuai untuk mereka sebagai sebahagian daripada rakyat di Malaysia.

Ada satu perkara yang HINDRAF ini lupa atau tidak sedar iaitu kaum India di Malaysia inilah satu-satunya kaum yang diberi hak oleh kerajaan untuk memiliki satu kawasan khas sebagai tempat untuk beribadat selain kuil-kuil iaitu Batu Caves di Selangor. Batu Caves telah dianggap sebagai Tanah Suci bagi kaum India dan tidak boleh diusik oleh kaum lain.

Keistimewaan seperti itu tidak ada bagi kaum-kaum lain dinegara ini walaupun kepada mereka yang berstatus sebagai penduduk asal di negara ini. Tetapi sayangnya HINDRAF tidak pernah membuka mata kepada perkara-perkara seperti itu.