SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Khamis, 15 Julai 2010

HARGA GULA NAIK LAGI!!!! HARGA RON 95??? HARGA APA LAGI AGAKNYA?

Bagitulah rasanya keluhan rakyat teramai dalam negara ini. Khusunya kaum ibu dan mereka yang memiliki dari jenis Kancil ke jenias Rolls Royce. Kenapa agaknya kerajaan terpaksa menaikkan harga barangan tersebut dikala mereka membutuhkan sokongan majoriti rakyat Malaysia dalam pru ke13, untuk meneruskan kepimpinan mereka dalam negara ini. Apakah mereka sewenang-wenangnya atau sekukanya menaikkan harga barangan tersebut atau mereka terpaksa berbuat demikian?
Untuk sejenak waktu ini, marilah kita memikirkan apa kah diantara sebab musebab kerajaan berbuat demikian. Yang pastinya dan sangat jauh dari logika pemikiran kita ialah kerajaan ingin meyusahkan rakyat. Kerajaan yang bertanggungjawab seperti BN tidak sekali-kali berlakukan tindakan yang menyusahkan rakyat dengan tidak menentu.
Atau ini kes perpencil yang tidak disengajakan.
Tentunya kerajaan memulas minda dan benak pemikiran tentang bagaimana cara dan kaedahnya untuk menjaga kewangan kerajaan disamping bertindak adil kepada rakyat negara ini. Tentuya setelah habis dipulas otaknya, maka barulah kerajaan berpuaS HATI DAN MENGUMUMKAN TENTANG KEBAIKKAN HARGA BARANGAN TERSEBUT.
Kerajaan boleh meneruskan pemberian subsidi minyak dan gula kepada rakyat. Namun kerana tidak sedemikian, menyebabkan kerajaan terpaksa mengeluarkan dana yang banyak sehingga menganggu pembangunan lain yang maha memerlukan juga. Perbelanjaan untuk membina infrastruktur, Belanja untuk membina sekolah, rumah-rumah ibadat berbagai kaum dalam negara ini, dan sebagainya, juga penting untuk dilaksanakan. Jika kita menghabiskan sebahagian besar perbelanjaan negara untuk subsidi, ia dirasakan sangat menganggu pembangunan disektur lain. Lagipun terlalu banyak memberi subsidi kepada rakyat juga tidak baik untuk jangka panjang.
Bagi pelaksanaan kebaikkan harga gula dan ron95 sebanyak 5 sen ini, seharusnya mendapat dokongan rakyat, dan tentulahlah untuk kepentingan mereka juga. Kepada mereka yang bertaraf milioner itu janganlah ikut serta meapikan suasana. Mereka sangat tidak berhak untuk meminta subsidi dari kerajaan. Bahkan seharusnya membantu kerajaan Bn yang selama ini memberi peluang kepada mereka menjadi kaya raya.
Yang seharusnya menjadi fokus Syarikat-Syarikat besar buat ketika ini ialah bagaimana caranya membantu kerajaan menikkan tangga gajhi pekerja agar matlamat untuk meninggikan pendapatan rakyat tercapai dalam masa yang singkat.

Tiada ulasan: