SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Isnin, 27 April 2009

Selepas cuti panjang kerana Anak melangsungkan perkahwinan.

Agak lama saya tak bersembang dalam blog.
Sebabnya kerana kesibukan urusan perkahwinan anak sulong.
Menguruskan perkahwinan anak buat pertama kali, urusannya sedikit kelam kabut.
Namun tetap juga hasilnya berjaya dan semua sanak saudara serta kawan taulan berasa gembira.

Hari minggu lepas ( 26hb April 2009 ) urusan perkahwinan dah selesai 99%.
Syukur alhamdulillah dan kini saya dah mula kembali duduk dihadapan komputer dan berjinak-jinak kembali dengan dunia maya.

Saya nak bercerita perkara yang jauh berbeda dengan soal-soal perkahwinan. Agar otak dan minda saya kembli normal dengan isu-isu negara secara segera.

Pertama saya nak bercerita dari hal APA YANG SEBENARNYA YANG SANGAT PERLU KITA ORANG MALAYSIA (MELAYU ) NI LAKUKAN BAGI MASA DEPAN BANGSA KITA INI.
Saya tak nak bincang mengenai perkara kewajiban mutlak sebagai penganut Islam kerana itu adalah wajib mutlak. Tidak boleh tidak, mesti kita lakukan dalam amalan harian kita. Sebagai seoorang islam, kita hendaklah menggunakan larangan dan suruhan agama kita sebagai "way of life" kita. Bukan itu yang saya nak utarakan disini.

Saya nak cerita mengenai "SATU RUMAH SATU PAKAR". Suatu ketika dulu, Tun Mahathir menyarankan agar setiap sebuah rumah di Malaysia melahirkan sekurangnya seorang mahasiswa. Akibat saranan Tun Mahathir tersebut, usaha telah dilipatgandakan bagi menjadikannya satu realiti. Dan kini kenampakannya hampir 80% saranan tersebut telah menjadi kenyataan. Ketika Tun Abdul Razak, saya masih ingat lagi bahawa terlalu jarang kita bertemu dengan generasi muda yang bergelar mahasisa dikebanyakan kawasan diperkampongan di Malaysia ini. Hatta dati Perlis ke Johor. Apatah lagi di Sabah dan Sarawak. Kini keadaan sangat jauh berubah. Setiap kampong mesti terdapat ramai anak-anak kita yang berjaya menghabiskan pengajiannya hingga ke Menara Gading tersebut.Sekarang kita kena ubah saranan tersebut kepada satu saranan yang lebih baik. Yakni kepada setiap rumah di Malaysia ini yang penghuninya berbangsa melayu dan bumiputera, mesti terdapat sekurangnya seorang pakar dan satu bidang. Misalnya sebagai seorang Doktor Pakar, atau seorang Jurutera,a tau seorang Arkitek atau seorang Peguam dan sebagainya. Jika Kementerian Pendidikan memulakan inisiatif yang serius dalam perkara ini, saya yakin 10 atau 20 tahun akan datang, rakyat kita akan menjadi pakar-pakar yang terhebat didalam dunia.

Saya menyarankan agar tidak usahlah budak-budak Universiti menghabiskan masa dengan ikut serta mengada-ngada dalam demonstrasi jalanan yang mungkin dianjurkan oleh Parti Pembangkang maupun Parti BN sendiri. Tumpukan segenap masa yang ada untuk menjadi pakar terhebat dunia suatu ketika kelak. Saya sangat bangga yang tak terkira bangganya apabila suatu masa dalam flied saya berjumpa dengan seorang anak muda melayu dari Negeri Sembilan yang dipanggil khas dari Tokyo Jepun, hanya untuk membaiki sistem pengkomputeran yang rosak dalam sebuah Syarikat di Ibu Kota Jepun itu. Ia menyedarkan saya bahawa dalam setengah hal orang melayu lebih hebat kepakarannya daripada orang Jepun sendiri. Terdapat lagi seorang melayu dari Labuan yang dipanggil oleh sebuah Syarikat dari Oman, kerana di Asia ini hanya ada 3 orang yang pakar dalam bidang yang ia ceburi. Tahu berapa budak tersebut kena bayar sekali pergi Oman untuk menyelesaikan permasalahan dalam sebuah perusahan? US50,000.00. Sebulan kadang kena pergi sekali atau dua kali. Pernah juga 3 kali sebulan.

Banyak lagi bidang kepakaran yang boleh anak-anak Malaysia melayu dan bumiputera boleh menceburinya. Jauh lebih baik dan jauh lebih memberi manafaat untuk nusa, agama dan bangsa, daripada turun kegelanggang bermain demonstrasi menghentam kerajaan. Sekalipun setelah akta Universiti di pinda.

2 ulasan:

Fazrulls berkata...

Salam Tuan,

Tahniah kerana mendapat ahli keluarga baru, dapat menantu ni kan... bagus lah...

Salam mesra,

WARIS PAHANG berkata...

Salam,

Tahniah kerana menerima menantu.

Bersyukurlah kerana Allah memberi kesempatan kepada tuan untuk melihat anak kandung tuan berkahwin.