SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 2 Mac 2010

SUASANA YANG BERBEZA.....

Dalam parti Komponen Barisan Nasional, UMNO adalah sebuah parti yang kukuh dan bertambah mantap setelah menghadapai berbagai pancaroba selepas pru ke12 yang lepas.
Yang banyak bermasalah pada ketika ini ialah parti MCA yang mewakili kaum komuniti Cina/Tionghua. Namun UMNO dan rakan parti bumiputera yang lain tetap sabar dan tabh memberik ruang dan peluang untuk MCA memperbaiki diri dengan ikhlas hati sebagai rakan baik sedari Merdeka dulu lagi. Inilah keistimewaan yang terdapat dalam Barisan Nasional. Suatu ketika dulu bila UMNO haram, MCA dengan ikhlas hatinya memberikan kerjasama dan bantuan yang tidak berbelah bagi kepada parti UMNO. Hubungan setiakawan berdasar kejujuran dan keikhlasan ini telah memanjangkan umur Barisan Nasional sehingga waktu ini. Menjadikan ianya hanya sebuah parti yang panjang usianya diatas muka bumi ini seantero dunia. Parti tertua di India, Jepun dan dimana-mana jatuh tersungkur, tetapi Barisan Nasional masih gagah berdiri diatas kepercayaan rakyat Malaysia yang tidak mahu ketidakamanan dan kemuduran lagi kepada negara sepertimana sebelum merdeka dulu dibawah penjajah.

Namun berbeda denbgan Pakatan Rakyat. Kini yang gagah mantap dalam Pakatan Rakyat ialah DAP bukannya PAS maupun PKR. PKR terumbang ambil bilamana ramai pemimpinnya keluar dari parti tersebut menjadi ADUN atau MP Bebas dan ada juga yang masuk UMNO kembali. PAS pula memperjuangkan sesautu yang tidak nampak dan bukan hak. Umpamanya Royalti Minyak untuk Kelantan. PAS sebenarnya berjuang untuk memperolehi sesuatu yang kabur dan bukan hak. Pergeseran antara PAS dan PKR jelas namun DAP senyap dan ketawa dibelakang mereka. Suatu ketidakjujuran kdan ketidakikhlasan diantara ketiga parti dalam Pakatan Rakyat tersebut.

Kepada kita rakyat biasa seharusnya pandai mengukur dan menyukat kemana harus kita letakkan undi kita ketika pru ke13 kelak. Kepada sebuah pati auta atau parti mantap yang selama ini, kita graduate akibat drpnya.

Tiada ulasan: