SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Isnin, 1 Disember 2008

jangan terbawa-bawa dengan emosi.PERPADUAN tetap agenda utama negara.

Bukan maksudku untuk menentang segala penulisan dalam blog maupun media lain yang begitu kerap memperkatakan mengenai isu kaum. Penulis samada kaum Cina, India maupun Melayu, masing-masing cuba mempertahankan kaum mereka dengan berbagai alasan dan fakta sahih mengenai kaum masing-masing. Pun terdapat juga fakta yang tidak sahih dan boleh dipertikaikan dalam mempertahankan kaum masing-masing, tidak boleh disangkal. sekali-kali bukan bermaksud sedemikian. tetapi sejak kebelakangan ini suara sebegini semakin membara dan bersemerbak dalam blog, mengambarkan sesuatu harus dilakukan untuk meredakan suasana tersebut. Saya terpanggil untuk menyedarkan kita semua supaya berhati-hati dengan penulisan sedemikian. Nasihat ini bukan sahaja kepada anda semua, malah kepada diri saya sendiri.

Saya teringat semasa di bangku Uni. satu ketika dahulu, bilamana pada tahap tahun ke 3, kami dididik mengenai berbagai isme didunia ini, seperti komunis, sosialis, kapitalis, Buddis, juga kristianiti dan sebagainya. Tapi pada tahun 4 kami dibasuh semula dengan ilmu islam oleh Pensyarah kami. Mengambil contoh pengalaman ku ini, seharuslah kita bijak dalam menyeimbangkan penulisan kita jangan sampai ..."yang kita kendong tak dapat yang kita kejar hilang entah kemana"...Kita tidak seharusnya melupakan AGENDA UTAMA negara yakni PERPADUAN semua kaum di Malaysia. m Walau macamanapun kita beraksi, samada dalam keadaan marahm bersamangat tinggi, beremosi dll apabila memperkatakan soal kaum masing-masing, akhirnya kita kembali kepada satu realiti bahawa mahu tidak mahu kita kena berpadu sesama berbilang kaum dalam negara kita. Apa yang diputuskan oleh pemimpin kita dalam merangka "kontrak sosial" dahulu adalah sesuatu yang berpijak dibumi yang nyata. Ini juga telah dipersetujui oleh pemimpin kita yang silih berganti dari masa kesemasa. Kita sedar sepenuhnya bahawa suasana 13 mei 1969 sangat tidak cucuk dengan budaya kita dan keadaan tidak aman dan suasana tidak selesa seperti itu sangat kita takuti. Lantas sepatutnyalah kita sama-sama menghindari dari ianya berlaku semula.
Minta maaf jika saya katakan khas buat yang bergelar pemimpin negara, janganlah mengeluarkan satu ayatpun yang boleh membawa kita kepada pergaduhan dan bukan perpaduan. Apabila anda semua mengeluarkan sebarang apa jua kenyataan, tentunya ia akan menjadi ikut sebahagian rakyat. Maka jika ianya baik maka baiklah hasilnya, tetapi jika kenyataan buruk yang diutara, maka buruklah natijahnya kepada perpaduan dalam negara ini.

Perkara ini bukan susah untuk dielak.
Jangan menimbulkan kenyataan yang menyentuh sensitiviti kaum lain.
Jangan menulis seuatu yang menimbulkan kemarah kaum lain. Padamkan cita-cita untuk menulis yang sedemikian itu segera.
Jika kaum cina menulis, tulis sesuatu yang baik dan bermanafaat mengenai kaum india atau kaum melayu. Cari subjek yang sesuai dihati dan tulis. Tekan pada 'publish post' . Itu sahaja. Jangan sekali-kali mengikut nafsu dan menulis sesuatu yang tidak bermanafaat dengan memburuk-buruk kaum lain. Begitu juga dengan kaum india dan melayu. Masih banyak subjek mengenai kaum lain boleh dijadikan bahan penulisan anda.

Penulis dan anda semua. Kita bernasib baik sebab pada masa lalu, pemimpin kita yang sebenarnya terdiri dari berbagai kaum, telah menjadikan suasana di Malaysia sungguh selesa dan aman damai serta harmoni untuk didiami. Jika ia bertukar menjadi satu kawasan yang 'lintang pukang' pada masa akan datang tentulah sebahagiannya kita yang menulis dalam blog ini ikut bertanggungjawab menjadikan sedemikian. Suasana yang mana satu yang kita mahu?

SAMADA......
.."sesebuah keluarga besar dimana begitu riang dan selesa untuk berkunjong dimerata tempat,
tidak kira dimana, untuk membeli belah, untuk melancung, untuk melawat mertua, untuk mengadakan majlis parti harijadi, untuk kembumi kematian, untuk majlis perkahwinan dan sebagainya".....Tanpa takut dan khuatir akan bom dan pembunuhan disana sini"...

ATAU.....
..." sesebuah keluarga di Kelantan atau di Sarawak atau di Selangor atau di Ibu Kota merasa takut untuk ke Langkawi kerana di Ipoh kerap terjadi kejadian membunuh pelancung tempatan.
Berita Malaysiakelmarin melaporkan terdapat pembunuhan beramai-ramai berhampiran Masjid India di Jalan Ipohmali pada 20hb Mei 2200, jam 8.00 malam"...

Pandailah anda memikirkannya.

1 ulasan:

LEKIR berkata...

Assalamualaikum,

Sokong Chilliriver

Perjuangan Bloggers Pembela Negara adalah untuk membela Agama,Bangsa dan Negara

Pada masa yang sama mengekalkan perpaduan di antara kaum di Malaysia

Kita boleh bela Agama dan Bangsa kita tetapi kita tidak boleh mencetuskan permusuhan antara kaum

Membela Agama dan Bangsa haruslah dengan cara yang berlandaskan Islam