SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Khamis, 14 Mei 2009

INGATLAH WAHAI MELAYU SEKALIAN!!!!!

Kita akan kehilangan kuasa politik,

Dan ini akan berlaku tidak berapa lama lagi!!!!!!

Oleh itu....

Berhentilah bercakaran sesama sendiri!

Bermuafakatlah!!!!!!

Bersatulah kembali!

Lupakah sengkita yang telah lama berlaku!

Yang kini menjadi semakin parah,



Jom kita rapatkan saf,

Pertahankan kuasa daripada hancur lebur,

Jangan rela membiarkan kehancuran itu berlaku,

Dihadapan mata kita,

Jangan kita bersorak kerana kejayaan kita itu adalah kerosakan bangsa jua.



Siapa agaknya yang harus memulakan inisiatif,

Kearah permuafakatan ini???????
Memang sukar, tapi bukan itu saja cara yang kita ada?
Berpadu dan bersepakat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4 ulasan:

Taminsari berkata...

Salam ziarah..

Sayang! Adakah generasi Melayu bakal tinggal sejarah? Kini, anak Melayu sendiri malu hendak menyanjung bangsanya di celah-celah komuniti yang mengamalkan cara hidup bebas, mewah, moden dan "open minded".

Identiti Melayu sudah tenggelam di dasar kehidupan ala kebaratan, fahaman agama yang kian bercelaru disogok dengan ideologi-ideologi barat.

Cara berfikir? Mereka melabelkan diri sebagai "PEJUANG KEBEBASAN". Mereka berkehendakkan satu kehidupan yang bebas tanpa kongkongan peraturan yang tegas, serba-serbi bebas. Bebas melakukan apa sahaja demi memenuhi tuntutan nafsu, malah ada yang menginginkan kebebasan dari hukum Islam, wallahualam.

Orang Melayu sekarang "HEBAT". Sesetengahnya angkuh mengecam hak dan kelebihan Bumiputra dan bangsa sendiri yang telah dipertahankan sejak dari zaman kemerdekaan. Mereka memanipulasi isu hak keistimewaan Bumiputra dengan meletakkan kerajaan sebagai pengamal satu jenis penindasan kaum yang tidak dideritai oleh puak lain walau sedikitpun. Inilah dia "KEJAHILAN" yang mampu membentuk satu generasi yang kufur nikmat apabila dikawal oleh rasa tamak dan haloba.

UMNO, PAS dan PKR adalah tiga parti politik negara. Tiga parti beridentitikan Melayu yang sekiranya bersatu, tidak ada satu kuasa dalam dunia ini pun yang mampu menggugat maruah serta hak bangsa dan agama. Malah kaum Bumiputra bukan Melayu juga turut bersinar terang di bawah kilauan keagungan BANGSA Melayu, mengatasi kaum-kaum lain yang hebat di zaman ini. Cahaya inilah yang orang Melayu sudah tiada. Penghalangnya adalah orang Melayu itu sendiri.

Keinginan Melayu PAS dan PKR berpisah dan membentuk landasan masing-masing dengan niat untuk merebut peluang menjadi kumpulan yang berkuasa sekaligus menjadi pemerintah menjadi penyebab kepada terlerainya ikatan perpaduan di kalangan bangsa Melayu sendiri.. Dalam keadaan seperti ini, sudah pastilah fitnah, maki-hamun, memburuk-buruk di kalangan sendiri menjadi satu lumrah yang biasa disajikan kepada masyarakat kita kini.

Pakatan Rakyat yang digerakkan melalui dua pertubuhan Melayu (PAS/PKR) ini sedikit sebanyak tunduk kepada tuntutan dan kemahuan DAP. Apakah sebabnya mereka sanggup bersuara senada dengan mereka dalam pelbagai pertikaian terutama dalam perkara yang membabitkan hak bangsa bumiputra dan agama sedangkan selama ini tidak merugikan kaum lain sedikitpun? DAP mahu sesuatu yang mutlak dan kuasa politik adalah satu-satunya perkara yang mereka tidak dapat kuasai sehingga kini. Dengan perancangan menguasai politik, bermakna mereka akan dapat mempengaruhi kerajaan dan mencorakkan dasar pemerintahan yang sesuai berdasarkan kesesuaian naluri dan citarasa mereka. Tiada larangan agama dan tiada roh Islam dalam pentadbiran. Itulah kebebasan ala kafiruun.

Kepada orang Melayu Pakatan Rakyat, tidak perlu membohongi diri sendiri menunjukkan kesediaan dan kesanggupan untuk mengorbankan segala yang dipertahankan kerajaan semata-mata untuk mendapat satu kepimpinan baru yang belum tentu lagi dapat menjamin kesejahteraan dan kepentingan kaum Melayu dan bumiputra sendiri. Orang Melayu tidak akan mampu bersaing dengan kaum Cina dalam pelbagai bidang yang majoritinya dimonopoli oleh GOLONGAN mereka. Di manakah keAdilan bagi bangsa Melayu jika pemimpin mereka sendiri mengutamakan hak samarata kaum secara membabi buta seumpama "mencurahkan garam ke air laut"?.

Ramai orang Melayu kesian melihat UMNO sekarang ini, kesian kerana UMNO terpaksa berhadapan seorang diri menangkis dari setiap penjuru depan belakang, kiri kanan, atas bawah isu perkauman yang di lontarkan oleh pembangkang dan disambut pula oleh parti komponen dalam BN. Pemimpin-pemimpin UMNO terpaksa berhadapan tanpa henti-henti isu perkauman yang terpaksa di pertahankan demi masa depan "survival" orang-orang Melayu, bukan hanya untuk orang Melayu dalam UMNO malah keseluruhan orang Melayu di mukabumi ini, kestabilan orang Melayu bermakna stabil lah negara, apabila stabil negara maka ekonomi akan bercambah, apabila ekonomi bercambah sejahteralah bangsa lain seperti Cina dan India serta bangsa-bangsa lain di Malaysia ini.

Dalam masa ini juga UMNO dengan sedaya-upaya mengembalikan kesedaran kepada kaum bangsa Melayu supaya berdiri teguh untuk menegakkan bangsa Melayu serta perjuangan bangsa kerana pada masa ini ada Melayu yang telah diekploitasi pemikirannya sanggup menidakkan bahawa BAHASA Melayu yang melambangkan BANGSA Melayu yang MERDEKA sehingga menjadikan negara ini dinamakan 'MALAY'sia telah menjadi bahan pertikaian oleh orang Melayu sendiri tanpa menyedari bahawa mereka inilah juga berBAHASA Melayu dan berBANGSA Melayu tetapi bercakap seolah-olah mereka ini bukan lagi anak bangsa 'MALAY'sia. Inilah matlamat kaum Cina terutama DAP untuk memesongkan identiti seseorang Melayu yang disokong pula oleh Melayu PKR dan juga PAS.

Permainan politik orang Melayu kini "HEBAT" dan nampak lebih licik di dalam memberi laluan kepada DAP dan segala undi kaum Melayu berpindah kepada DAP melalui PKR dan PAS. Seronok mereka walaupun BN menerima kekalahan dibeberapa negeri yang bermajoriti berbangsa Melayu. Majoriti Melayu mungkin sedih, tetapi ada Melayu bersedih dalam gembira tanpa menyedari sumbangan mereka dalam mengorak langkah menghancur bangsa Melayu sendiri. Wajah dan air muka jetahuna Melayu akhirnya ditempiaskan kepada UMNO. Maka paksi UMNO disalahkan bagi semua perkara seolah-olah gagal mempertahankan Melayu. Bagaimana pula dengan Melayu di dalam PAS dan PKR yang ahli mereka juga ramai yang berbangsa Melayu, tetapi mengapa pula mereka tidak mahu mempertahankan hak dan bangsa Melayu? Tidak pula mereka ini Melayu-Kristian, tetapi Melayu-Islam.

Yang diterima adalah kutukan dan penghinaan kepada bangsa sendiri setiap hari terhadap perjuangan UMNO sehinggakan bahasa, bangsa, agama dan negara menjadi pertaruhan seolah "hilang hari ini, esok akan kembali" semula. Amat mudah dan ringkasnya generasi Melayu hari ini dalam memperjuangkan anak bangsanya untuk kemudian hari.

UMNO terpaksa membakar diri untuk memerangi Melayu lain yang telah dicemari dan keseluruhan bangsa-bangsa lain, inilah nasib UMNO dalam keadaan lemah longlai umpama pokok yang condong dan kura-kura cuba memanjat, inilah sedang berlaku. MCA mula dengan isu perkauman, PPP mula dengan isu ISA apatah lagi pembangkang dikalangan Melayu sendiri yang akan menahan jala malah pukat tunda pun digunakan tak cukup dengan itu racun tuba digunakan di air sedang keruh untuk mendapat untung dengan senyum puas.

Istilah Ketuanan Melayu dibesarkan kerana istilah ketuanan Melayu seumpama Melayu ini tuan kepada bangsa lain atau kuli atau hamba, itulah di niatkan oleh mereka untuk mendapat sokongan bangsa lain, sepatutnya Istilah Hak Keistimewaan Orang Melayu disebut tetapi istilah itu agak lembut dan bersopan, UMNO mempertahankan Hak Keistimewaan Orang Melayu itu semestinya perjuangan UMNO, inilah yang dikesan dan di cium oleh ANWAR dan menggunakan platform dalam Pakatan Rakyat untuk mencari kelemahan UMNO dalam memecahbelahkan pemikiran bangsa Melayu secara langsung dan tidak langsung seumpama menerima agenda Malaysia Malaysian, Malaysia Baru, Harapan Baru.

Dalam keadaan Melayu didalam kem Pakatan Rakyat (orang Melayu yang membunuh bangsanya sendiri) itulah pembangkang mencari kelemahan dan melontarkan satu demi satu yang akan menarik minat UMNO untuk melatah dan melenting dan akhirnya dilihat oleh bangsa Cina dan India bahawa Melayu UMNO bangsa yang rasist apabila berusaha menangkis serangan demi serangan yang dilontarkan di dalam isu bahasa, bangsa, agama dan negara.

Kebijaksanaan pemimpin UMNO perlu diasah kembali, muhasabah diri perlu kerana keadaan kini sokongan Cina dan India terhadap BN dan UMNO mula berkurangan, Isu Istilah Ketuanan Melayu perlu diubah kepada Hak Keistimewaan Orang Melayu, demi bangsa Melayu keseluruhannya UMNO kena berhati-hati tetapi berani dan tegas.

Meniti sejarah Tunku Abdul Rahman pernah berpendapat masyarakat Cina lebih mengutamakan faktor ekonomi sementara masyarakat Melayu lebih mengutamakan politik. Namun pendapat Tunku Abdul Rahman tidak lagi relevan dalam keadaan ekonomi sekarang ini. Semakin ramai bijak pandai Cina yang ingin menjadi teraju negara dan hanya boleh dicapai melalui proses politik. DAP merupakan parti pembangkang sejak ditubuhkan semenjak 1966 lagi. Ramai penganalisis berpendapat apa yang tidak dapat diperjuangkan oleh bangsa Cina didalam kerajaan akan diperjuangkan dari luar, DAP. Jadi mereka saling lengkap melengkapi. Yang ruginya Melayu tidak kira UMNO, PAS dan PKR. Inilah resepi kejayaan DAP disamping faktor-faktor yang lain.

Semenjak zaman penjajahan British di mana bangsa Cina berperanan menjayakan Rancangan Brigg bagi menempatkan penduduk Cina di tepi hutan dan luar bandar ke kampung-kampung baru. Kebanyakan kampung-kampung baru ini telah bertukar menjadi bandar dan mempunyai kepentingan ekonomi dan politik yang penting di Malaysia. Antaranya ialah Kulai, Segamat, Kluang, Raub, Kajang, Bidor, Petaling Jaya, Serdang, Sungai Besidan lain-lain. Boleh dikatakan semua majoriti penduduk bandar-bandar di Malaysia adalah kaum Cina. Kebudayaan mereka amat ketara sekali apabila melalui kawasan bandar sehinggakan setiap bandar dapat dikatakan sebagai 'Chinatown'.

Dalam keadaan pemerintahan atau politik di monopoli oleh Melayu, ekonomi di monopoli oleh Cina pun Melayu tak merasa untuk menjadi eksekutif di syarikat-syarikat Cina yang dikuasai oleh Cina secara total. Apakah nasib anak cucu, cicit piat piut generasi Melayu di masa mendatang?

Tidak sedarkah bangsa Melayu PERLU untuk bersatu kembali, perpaduan Melayu demi masa depan anak bangsa, menolak jauh idologi politik sempit yang dimainkan oleh DAP, PKR dan PAS dan mengutamakan perpaduan agar bangsa lain hormat kembali kepada bangsa Melayu. Melayu kini tersepit dalam isu bangsanya sendiri, UMNO memang sudah dikenali sebagai parti yang memperjuang orang Melayu kini dilontarkan isu yang sama dan di dalam mempertahankan hak bangsa Melayu dengan di perhatikan oleh bangsa Cina dan India dan begitu juga Melayu PKR dan PAS untuk sama-sama menjadi cuma pemerhati kepada kejatuhan Melayu.

Sedar atau masih lalaikah orang Melayu keseluruhannya? Mampukah orang Melayu menghadapi keadaan ini? Mampukah anak bangsa Melayu di masa hadapan menghadapi hidup tanpa Hak Keistimewaan Melayu?

Marilah, bersatu elakkan sebarang kemungkinan yang akan menjadi titik permulaan ke arah azab keaiban kaum Melayu dan bumiputra. Jangan sekali-kali kita menjadi pendorong untuk kaum dan bangsa lain menginjak-injak maruah dan mertabat kita demi secebis kenikmatan yang hanya akan membawa kepada penderitaan anak cucu kita kelak.

Bantulah kerajaan yang dipilih dan diketuai oleh orang Melayu mempertahankan maruah Melayu. Ingatlah, bersatu Melayu teguh bercerai Melayu roboh. Tiada esok bagi Melayu dan tiada hari ini bagi Melayu jika keistimewaan kuasa politik bangsa Melayu terlepas dari gengaman. Ingatlah wahai semua bangsa Melayu.

Salam perjuangan

anonymous berkata...

15 May 2009
BONGKAR : Hakim Mahkamah Rayuan tempohari adalah 'correct..correct.. correct '

Terbongkar : Hakim Mahkamah Rayuan Kes MB Perak Adalah Lantikan Linggam
Hakim Mahkamah Rayuan Kes MB Perak Adalah Lantikan Linggam

Patutlah tak sampai beberapa jam dah boleh bagi "stay of execution". Itu pun dia bagi penghakiman yang begitu tidak jelas sehingga sekarang ini hakikat sebenarnya MB Haram, Zambery sedang melakukan tugas-tugas yang sepatutnya dilakukan oleh MB sah yakni Nizar.

Ramly Mohd Ali ini yang dinamakan oleh VK Linggam dalam perbualan yang direkodkan oleh MP Kelana Jaya tempohari.

Mengikut perbualan itu, VK Linggam telah menyebut nama tiga orang yang sepatutnya hendak dilantik sebagai hakim. Mereka adalah Datuk Heliliah Mohd Yusof, Datuk Ramly Ali dan Dato Ahmad Maarof. Ketiga-tiga nama ini telah dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi oleh Yang Dipertuan Agung pada 1 February 2002.

Untuk maklumat lanjut boleh baca di sini:

Juga, mengikut Jeff Ooi, Hakim Ramly ini baru menjadi Hakim Mahkamah Rayuan pada 15 April 2009, yakni 27 hari sebelum Zambery merayu kes itu di mahkamah.

Sepatutnya hakim-hakim yang dinamakan oleh Linggam ini disiasat atau diberhentikan kontrak mereka, bukannya dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan. Dan tidak sepatutnya mereka mendengar kes yang begitu serius dan besar seperti ini.

Dan kita pun nampak betapa mudahnya Hakim Ramly ini mendengar kes rayuan dari Zambery MB Haram. Mungkin Hakim Ramly ini terhutang budi dgn UMNO. Apa pun beliau bukan seorang hakim yang boleh diyakini sebagai tidak memihak kerana perlantikan beliau sebagai hakim adalah atas ihsan UMNO.

Apabila Nizar merayu, terpaksa menunggu 5 hari dan terpaksa berhadapan dengan panel 3 hakim pula. Heran, heran heran. (Correct, Correct, Correct)

Kes sebesar ini seharusnya didengari oleh sebuah panel hakim yang tidak kurang dari 3 orang dan mestilah dari kalangan hakim yang tidak terpalit skandal dan mempunyai pengalaman yang lama. Kes ini melibatkan pemerintahan sebuah negeri yang mempunyai 1.5 juta jiwa. Ianya adalah kes yang bersangkutan dengan kepentingan awam yang amat besar.

Malangnya, kes rayuan Zambery ini telah di dengari oleh hakim yang paling "junior" serta hakim yang sama terpalit dalam skandal VK LInggam (Correct, Correct, Correct).

Inilah dia rupa keadilan Malaysia. UMNO telah berjaya melacurkan mahkamah di Malaysia untuk menjadi pelacur kelas satu kepada UMNO

- Tulang Besi

ADMIN - KedahLaNie TIME - 2:36 PM
Labels: Isu Semasa, PERAK

bungaraya berkata...

Taminsari,
Penulisan kamu sangat jelas dan mudah difahami. Sepatutnya anak-anak melayu tahu dan sedar diri jika ingin meneruskan perjuangan yang murni untuk Alif, Baa, Taa.

jatiseterus berkata...

ARKIB : 29/03/2008
Akar umbi mahu pembelaan UMNO
Oleh Azman Anuar (WARTAWAN UTUSAN)

Episod pelantikan Menteri-Menteri Besar telah selesai termasuk yang terakhir bagi Terengganu. Desas-desus kebimbangan mala petaka bakal menimpa UMNO jika pemilihan parti diadakan hujung tahun ini pun telah diputuskan.
Majlis Tertinggi (MT) UMNO kelmarin menyahut suara akar umbi yang mahu pemilihan pucuk pimpinan diadakan tahun ini dan tidak ditangguhkan lagi ke tahun hadapan.

Setelah selesai sudah cerita pilihan raya, anggota jemaah Kabinet Persekutuan, pelantikan Menteri Besar, dan tuding-menuding siapa yang bersalah, kini menjelma pula soal rumah tangga UMNO yang perlu di baik pulih.

Sebelum ini, timbul polemik daripada barisan kepimpinan UMNO di peringkat kebangsaan mahupun bahagian yang saling cadang-mencadang sama ada perlu diteruskan atau tidak proses pemilihan UMNO untuk semua peringkat pada tahun ini.

Memandangkan pemilihan UMNO tetap diadakan pada 16-20 Disember 2008, barisan kepimpinan UMNO jangan hanya bijak mengatur agenda untuk merebut jawatan hujung tahun ini sahaja.

Pemerhati politik, Shaiful Bahri Saidin yang mengirimkan e-mel kepada penulis menggesa seluruh kepimpinan UMNO yang pintar dan cerdik wajib turun ke bawah bertemu akar umbi dengan segera.

Perasaan ahli akar umbi parti itu bergelodak membara memikirkan arah mana perjuangan UMNO hari ini.
“Parti keramat UMNO bukan hanya untuk segelintir ahli sahaja. UMNO bukan platform untuk para pemimpinnya beradu tenaga dan berdebat untuk tampilkan siapa lebih hebat. Fikirkanlah harapan berjuta ahli UMNO masa kini yang teramat kecewa dengan suasana politik orang Melayu yang semakin keliru, serabut dan menyakitkan hati,” tulis Shaiful Bahri yang penulis kenali sejak di bangku sekolah menengah lagi.

Setelah lebih tiga minggu tamatnya pilihan raya yang paling mengecewakan, ahli UMNO di peringkat akar umbi dan juga penyokong setia UMNO tetap mahu UMNO diperkasakan semula. Buang yang keruh ambil yang jernih. Terimalah hakikat bahawa UMNO kini tidak popular di kalangan orang Melayu.

Apakah suara kecil ahli UMNO yang mahukan perubahan dan melihat partinya kembali kukuh perlu diperlekehkan begitu sahaja? Pucuk pimpinan UMNO wajib merapatkan jurang beza pendapat antara para pemimpinnya dengan ahli akar umbi.

Dalam aspek ini, Shaiful Bahri mengajak pemimpin UMNO pergi membuat tinjauan sendiri ke peringkat paling bawah dalam hierarki organisasi UMNO iaitu cawangan-cawangan dan catat dan hayati semasak-masaknya apa yang mereka mahu luahkan.

Askar-askar UMNO yang berjawatan prebet biasa di medan tempur pilihan raya yang lalu banyak pengalaman pahit yang mereka tempuhi semasa ‘berperang’ selama 13 hari itu. Pemimpin UMNO mesti melihat perkara ini sebagai satu analisis dan kaji selidik mengapa UMNO semakin lemah?

UMNO tidak perlu berasa malu dan hilang darjat apabila sanggup mengakui parti keramat ini semakin mundur dan bakal pupus di bumi bertuah ini? Jangan terkejut apabila nama UMNO akan terpahat di dalam lipatan sejarah negara sahaja kerana ia sudah terkubur bersama-sama gelagat pemimpin yang enggan mengakui hakikat sebenar.
Bukan Shaiful Bahri sahaja yang berharap dan mahu melihat perpaduan orang Melayu kuat dan jitu kembali, tetapi ramai lagi. Bukan masanya selepas tiga minggu ini untuk individu menonjolkan diri bagaikan jaguh. Yang menang begitu takbur dan bongkak memberikan ulasan dan komen. Yang kalah dan digugurkan terus dipinggirkan seolah-olah mereka langsung tidak berguna lagi kepada UMNO.

Satu aspek lagi mengenai hubungan dengan pihak istana yang agak bercelaru. Apabila Lim Kit Siang secara terbuka mahu memboikot acara istana, sampai tegang urat leher pemimpin UMNO mempertahankan institusi istana.

Tetapi apabila orang UMNO sendiri membelakangkan keputusan istana untuk menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar Perlis dan Terengganu, apa pula kata pembesar-pembesar UMNO?

Walau apa pun sebab dan alasan mengapa pihak istana tidak berkenan dengan pilihan parti pemerintah, kita sebagai rakyat jelata harus akur kerana perkara ini sudah termaktub di dalam undang-undang tubuh setiap negeri Melayu.

Menurut Shaiful Bahri lagi, kata-kata pemimpin UMNO yang tersiar di media arus perdana telah lama diperhalusi oleh ‘ikan bilis’ UMNO. Mereka melihat gelagat pemimpin mereka yang tidak bersatu dan bertelagah sesama sendiri.

Sesungguhnya ikan bilis UMNO teramat sangat kecewa melihat para pemimpinnya seperti sudah tidak berpadu, sudah tidak bertaring, tidak lagi ceria, hilang sengatnya dan sudah berubah gaya.
Akar umbi UMNO masih tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku di peringkat hierarki atasan mereka. Mereka mahu segera diberi penjelasan. Debat politik di kedai kopi dan warung di kampung telah lama memihak kepada pembangkang. Rakyat sudah tidak takut untuk memburuk dan mencela UMNO secara terbuka.

Siapa pula hendak membelanya? Hendak harapkan para pemimpinnya bertandang di warung kopi untuk menangkis debat hina kepada UMNO, jangan bermimpi.

Namun masih ada ikan bilis UMNO yang tidak mempunyai apa-apa jawatan dan habuan politik masih sukarela dan sanggup menyabung nyawa membela UMNO dan menangkis serangan bertalu-talu daripada penyokong pembangkang. Apakah pemimpin atasan UMNO menyedari perkara sebegini sekarang atau sibuk mengatur strategi menjelang Disember nanti?

Perasaan Shaiful Bahri dan ahli akar umbi yang cukup setia dan sanggup mati bersama UMNO walau menjadi askar tanpa pangkat seolah-olah tidak dihargai langsung selepas pilihan raya oleh ‘panglima-panglima’ UMNO. Mereka inilah tentera di barisan paling hadapan sekali untuk bertempur dengan kata nista dan tohmahan bala tentera pembangkang.

Perjuangan mereka di medan peperangan kini tanpa haluan dan strategi perang yang jitu. Sebabnya para panglimanya masih sibuk hendak mengukuhkan kedudukan kerusi dan memperkasakan diri sendiri. Tidak kasihankah melihat bala tentera ini berperang tanpa haluan dan tujuan?

Apa akan jadi kepada UMNO jika bala tentera di medan perang itu berpaling tadah? Atau mereka berundur untuk memberikan laluan mudah tentera lawan untuk menakluk dan mencapai kemenangan mudah?

Terimalah hakikat bahawa hati ‘ikan bilis’ UMNO perlu dijaga. Jangan sampai mereka melakukan sesuatu yang paling luar biasa. Mereka sebenarnya berserabut dan hilang arah pedoman. Para pemimpin masih bercakaran dan tidak konsisten dalam memberikan arahan.
Golongan atasan UMNO perlu bergerak segera menangani kemelut orang Melayu di peringkat bawahan.
Ketepikan soal protokol dan budaya bodek dengan acara rasmi dan memaksa orang bawahan mengumpulkan orang ramai untuk menyambut pemimpin. Akar umbi sudah muak dengan taktik dan gaya membodek pemimpin yang sudah ketinggalan zaman ini.

Apakah perlu dibuat suatu majlis rasmi untuk pemimpin bertandang berjumpa dengan ikan bilisnya?

Salahkah para pemimpin atasan ini berjumpa rakyat dan penyokong akar umbi secara bersantai dan mengejut sahaja dengan berjumpa mereka di mana-mana sahaja?

Malukah para pemimpin UMNO untuk bergaul dengan rakyat yang baru pulang dari laut, yang baru pulang dari kebun getah sedang minum di warung buruk di kampung? Atau hinakah para pemimpin UMNO untuk berjumpa dengan ahlinya yang tinggal di rumah setinggan yang masih mengibarkan bendera UMNO yang telah usang?

Mereka ini kabur tentang arah tuju parti keramat mereka. Mereka tahu kudrat mereka amat diperlukan semasa kempen pilihan raya dan kempen pemilihan parti. Tetapi mereka tidak serik menjadi ahli UMNO walau parti mereka sekarang ini mudah sangat dihina dan cerca.
Berjuta ahli UMNO masih setia setelah berpuluh tahun menjadi ahli. Mereka masih berpegang kepada prinsip tiada parti politik yang boleh membela mereka selain dari UMNO. Pada mereka Melayu adalah UMNO dan UMNO adalah Melayu. Pada mereka nama UMNO itu sendiri di dalam bahasa Melayu bermaksud Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu.

Wajarlah para pemimpin UMNO sekarang menerapkan kembali semangat perpaduan dan bersatu orang Melayu seperti di era 1946. Jangan pinggirkan pendapat dan komen akar umbi UMNO. Jelajahlah ke seluruh negara untuk memberikan semula keyakinan ahli UMNO terhadap parti.

Shaiful Bahri yang kini giat menjalani fisioterapi bagi memulihkan kudratnya untuk bergerak setelah diserang strok dua tahun lalu memberitahu penulis, UMNO kena belajar menerima kekalahan dan jangan hanya tahu menerima kemenangan sahaja. Jika kalah terima dengan hati terbuka, jangan menyalahkan sesiapa.

Kita malu apabila melihat pemimpin politik kaum lain yang lebih matang berpolitik. Mereka lebih matang sama ada mereka kalah mahupun menang. Di sebaliknya pemimpin UMNO tidak habis-habis dengan sikap suka menyalahkan orang lain.