SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Selasa, 16 Disember 2008

TS Muhd Taib Kata KETUANAN MELAYU Tak Ujud?

Tan Sri Muhamad Taib kata 'Ketuanan Melayu' tidak ujud secara realitinya. Tuan-tuan boleh baca lagi dalam blog NOBISHA untuk 'confirmation'. Antara lain mungkin Tan Sri maksudkan ialah masyarakat melayu tidak mendominasi banyak bidang dalam kehidupan seharian kita. Kita tidak menjadi juara dalam bidang perniagaan. Ekuiti kaum melayu yang mendabik dada sebagai 'tuan' tidak sampaipun 50%. Begitu juga dalam bidang lain spt bidang pendidikan umpamanya.
Dulu Singapura adalah milik Ketuanan melayu, namun kini kita hanya "sabaruddin tukang kasut' sahaja. Di Singapura tidak ujud lagi Ketuanan melayu. Jika kita adalah rakyat yang dari segi jumlah ramainya adalah majoriti, tetapi memiliki hanya 2.50000000003% ekuiti pemilihan saham ekonomi negara, layakkah kita dikatakan mendominasi/menjadi tuan?. Tuan kena cucuk hidung adalah.
Selepas 50 tahun merdeka, memang telah banyak yang kita capai untuk menjadikan istilah 'ketuanan melayu' satu realiti. Allahyarham Tun Abdul Razak telah membantu banyak dalam usaha kearah itu. Demikian juga dengan Tun DR mahathir. Tun Abdul Razak telah berusaha keras untuk menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa utama dalam sistem pembelajaran negara. Ujud Penyata Tun Razak sebagai satu bukti nyata. DEB yang diujudkan diwaktu beliau, juga satu bukti nyata. Saya teringin sangat melihat anaknya DS Najib akan mengikut perjuangan sejati bapaknya. Tidak takut kepada sesiapa jika menyentuh mengenai perjuangan menegakkan ketuanan melayu diatas tanah milik melayu, yakni Malaysia negara tercinta ini.

Ramai Blogawan mentaarifkan istilah KETUANAN MELAYU dalam ayunan bahasa yang diplomasi. Mungkin tidak mahu menyentuh sensitivity kaum-kaum lain. Kenapa? Yang ini saya tidak faham. Saya ingin nyatakan disini istilah 'ketuanan melayu' membawa makna:-
MELAYU ADALAH TUAN. Cuma benarkah pada masa ini kita sebenarnya adalah 'TUAN'?
Perjuangan melayu belum selesai, kata Tun Mahathir.

Tiada ulasan: