SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Isnin, 16 Mac 2009

MEMPELAJARI DARI MULUT DATUK SHAHNON AHMAD, ANWAR IBRAHIM DAN PAK HADI AWANG.

Mungkin ada benarnya apabila Tok Guru Nik Aziz mempertahankan PERANGAI MENCARUT dalam penulisan Datuk Shahnon Ahmad, dalam bukunya yang bertajuk "Shit" suatu ketika dulu Bahawa dalam islampun dibenarkan mengeluarkan perkataan "shit" itu. Tapi lihatlah apa kesannya sekarang. Seolah-olah perkataan "biadab" dan "kurang ajar" dengan sewenangnya diungkapkan oleh rakyat Malaysia, dimana jua pun. Suatu ketika dulu juga Pak Hadi pernah membuat satu fatwa palsu dengan mengkafirkan orang islam yang tidak penyokong dan menjadi ahli PAS. Maka mulalah dalam jumlah yang ramai penyokong PAS yang bertindak meluahkan perkataan tersebut samada ketika kempen pru maupun ketika hari-hari biasa, sehingga perkataan pengkafirkan ahli UMNO tersebut sangat popular pada ketika itu.

Pemimpin kadang-kadang tidak menyedari bahawa sebarang ucapan yang diluahkannya sebenarnya membawa kesan yang sangat buruk dalam jangka panjang, kepada tamaddun dan kesusilaan hidup rakyat. Kehidupan bangsa melayu tidak sekali sedemikian tindak-lakunya. Bangsa melayu penuh dengan tata-susila dan adab yang terpuji. Yang tidak biadab dan jauh sekali menderhaka kepada Raja. Malah sangat tersusun dan beradab kata-katanya sekalipun kepada orang yang l;ebnih tua daripada nya. Kini seolah budaya tersebut telah lenyap dan ketinggalan zaman oleh sebahagian kaum bangsa melayu.

Pernah dengar ke tidak Pak Lah mengeluarkan kata-kata kurang ajar? Biadab? dan keji?. Pernah dengar Pak Najib melontarkan ucapan sedemikian? Jawapannya adalah tidak. Kedua pemimpin tersebut berlapik jika berucap. Mereka sebolehnya mengelakkan drp mengeluarkan kata-kata nista walaupun kepada pihak yang tidak sehaluan dengan mereka. Saya tidak pernah mendengar sebarang ucapan yang kelaur dari mulut Pak Lah yang mencarut pemimpin PAS atau PAS itu sendiri.

Saya tidak terkilan jika ucapan sedemikian lahir dari mulut orang kebiasaan. Tapi malang dan sangat mendukacitakan kerana kata-kata biadab dan kurang ajar sedemikian lahir dari mulut mereka yang bergelar pemimpin agung bangsa sendiri. Saya tidak menganggap ini adalah sesuatu yang mempunyai nilai yang murni dan membanggakan kita. Pemimpin sebegini sangat tidak layak dipilih dalam mana-mana flatform kepimpinan, hatta didalam parti politik lawan sekali pun. Inikan pula parti pemerintah. Saya bersyukur kerana dipihak pemerintah, jarang dan hampir sifar pemimpin yang berkelakuan sedemikian.

Oleh itu berhati-hatilah ketika kita mengeluarkan kata-kata.
Bukankah kita sering menghadiri kursus dan ceramah nilai murni oleh mereka yang bergelar Ustaz. Kita sepatutnya tahu bahawa perangai begitu sangat bertentangan dengan nilai agama yang kita anuti.

Tiada ulasan: