SALAM 1MALAYSIA & SALAM SEJAHTERA

Tuan/Puan juga dijemput untuk melayari Face Book saya dialamat facebook.Iraman. Selain daripada kita dapat merapatkan lagi hubungan silatulrahim sesama insan, ia tentu sekali akan dapat mencambahkan lagi fikiran bernas dan bermanafaat kepada agama, nusa dan bangsa.

Rabu, 1 April 2009

UMNO harus memiliki KEWANGAN yang kukuh.

Saya tidak tahu samada ketika ini UMNO memiliki kedudukan kewangan yang kukuh. Bagaimanapun, melihat kepada sikap Pak Lah yang suka berjimat dalam perbelanjaan, saya yakin kewangan UMNO sangat kukuh ketika Pak Lah menyerahkan tampuk utama kepada Abang Najib. Sepatutnya, selain untuk membiayai perbelanjaan pengurusan parti, UMNO sangat memerlukan kewangan untuk membantu setiap bahagian dalam pengurusan pentadbirannya. UMNO juga memerlukan sumber wang untuk melaksanakan agenda perubahan yang dilaungkan oleh Presiden parti baru-baru ini.



Pendeknya pendekatan lama yang membiarkan Ketua Bahagian berusaha mencari wang ringgit untuk perbelanjaan pengurusan pejabat bahagian dianggap sudah lapok dan tidak lagi boleh di implimentasikan pada era perubahan ini. Sebab utama kenapa saya berkata demikian ialah KERANA KETUA BAHAGIAN TERPAKSA MENCARI SUMBER KEWANGAN UNTUK MEMBIAYAI PERBELANJAAN BAHAGIAN. YANG DEMIKIAN MEREKA AKAN MENGGUNAKAN KUASA DAN KEDUDUKANNYA UNTUK MENCARI SUMBER KEWANGAN MELALUI BERBAGAI CARA TERMASUK CARA YANG TIDAK BERETIKA. INI BOLEH MEMBAWA PERBUATAN RASUAH DAN PENYELEWENGAN KUASA YANG DIBERIKAN KEPADA MEREKA SELAKU KETUA UMNO BAHAGIAN DAN WAKIL RAKYAT YANG MEREKA PEGANG. Kaedah lama ini juga menghalang peluang pemimpin yang memiliki karisma dan berintegriti tinggi untuk menjawat jawatan tertinggi diperingkat bahagian maupun diperingkat MKT kerana wang ringgit yang memainkan peranan yang penting diatas kenaikan setiap pemimpin peringkat bahagian.



Perbelanjaan pengurusan pentadbiran bahagian harusnya dibiayai oleh Ibu Pejabat UMNO dan UMNO mesti mencari sumber kewangan untuk membiayai setiap perbelanjaan pengurusan Bahagian. Elauan Setiausaha Kerja Bahagian, Sewa Pejabat Bahagian, Stationeries Bahagian, Alat Pejabat Bahagian, Komputer di Pejabat Bahagian, dan segala perbelanjaan bahagian mesti dibiayai oleh Ibu Pejabat.



Setiap kali Persidangan Agung UMNO diKuala LUmpur juga harus dibiayai oleh Ibu Pejabat termasuk Tempat Tinggal dan tambang penerbangan dan Pengangkutan darat yang digunakan oleh perwakilan. Ketua Bahagian sepatutnya tidak membiayai segala urusan perbelanjaan ini kerana ini menyebabkan suara perwakilan akan sentiasa disumbat dengan wang oleh Ketua Bahagian.



Saya kira pemimpin saya akan memahami akan maksud penulisan ini. Maka saya ajukan untuk perbincangan kalangan kepimpinan UMNO peringkat tertinggi. Sekian.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HAAA BTUL2..SY SOKONG USUL SEDARE NI!!..DR SINI RASUAH DPT DI BANTERAS BERMULA DR AKAR UMBI :-)